Program wychowawczy

 

PROGRAM WYCHOWAWCZY

SZKOŁY PODSTAWOWEJ

W ŁOWINKU

 

CELE I ZAŁOŻENIA OGÓLNE:

  • dostrzeganie w każdym uczniu ukrytych możliwości oraz zdolności i rozwijanie ich, aby uczeń był kreatywny i miał świadomość większej wartości swoich działań twórczych i oddziaływań wychowawczych
  • kultywowanie tradycji europejskich, narodowych, religijnych, rodzinnych
  • rozwijanie u uczniów dociekliwości poznawczej ukierunkowanej na poszukiwanie prawdy, dobra i piękna w świecie
  • kształtowanie postawy dialogu, umiejętności słuchania innych i rozumienia ich poglądów
  • opieka wychowawcza nad psychofizycznym rozwojem dziecka
  • stwarzanie warunków do rozwoju dziecka zdolnego
  • wyrównywanie szans edukacyjnych
  • pomoc w odkrywaniu własnych możliwości predyspozycji, talentów i ich twórczym wykorzystaniu
  • kształtowanie umiejętności korzystania ze źródeł informacji

FORMY REALIZACJI:

  • organizowanie konkursów przedmiotowych i artystycznych
  • indywidualna praca z uczniem zdolnym, uwzględnienie w programach dydaktyczno –wychowawczych klas programów wyzwalających aktywność twórczą uczniów
  • indywidualna praca z uczniem ze specyficznymi potrzebami edukacyjnymi
  • organizowanie różnorodnych wydarzeń (spotkań, uroczystości, inscenizacji, wycieczek) wyzwalających przeżycia, związanych
    z obchodzeniem świąt państwowych oraz ważnych dla kraju rocznic
  • prezentacja osiągnięć uczniów (wystawy prac dzieci)
  • udział w projektach edukacyjnych wyrównujących szanse uczniów
  • współpraca z rodzicami
  • zajęcia dydaktyczno – wyrównawcze, logopedyczne, rewalidacyjne, socjoterapeutyczne
  • koła zainteresowań
  • przygotowanie uczniów do życia w świecie poprzez ukazywanie różnych aspektów życia społecznego wraz z jego zagrożeniami
  • integrowanie zespołów klasowych poprzez samorządność
  • kształtowanie umiejętności przeciwstawiania się złym wpływom kolegów z różnych środowisk
  • kształtowanie właściwych postaw rodziców wobec dzieci
  • wspieranie uczniów z rodzin niewydolnych wychowawczo i zaniedbanych
  • przygotowanie wychowanków do rozumienia zasad partnerstwa między uczniami, nauczycielami, rodzicami i społeczności lokalną
  • zintegrowanie ze środowiskiem lokalnym
  • wdrażanie do rozumienia pojęć: tolerancja, prawo, obowiązek, godność i duma narodowa
  • uczenie pozytywnego nastawienia wobec niepełnosprawnych
  • pomoc w określaniu i nazywaniu uczuć, stanów psychicznych i radzeniu sobie ze stresem
  • wdrażanie postaw asertywnych
  • kształtowanie właściwych postaw wobec współczesnych zagrożeń świata (choroby i epidemie, zagrożenia płynące z Internetu)
  • zapoznanie uczniów z historią regionu, najważniejszymi wydarzeniami i postaciami dziejów Polski, Europy i świata
  • kształtowanie postaw patriotycznych
  • kształtowanie umiejętności oceny własnych zachowań, rozróżnienia dobra od zła oraz wykazania się odwagą cywilną
    i gotowości do ponoszenia konsekwencji popełnionych błędów
  • działalność Samorządu Uczniowskiego i samorządów klasowych
  • zajęcia w ramach „Wychowania do życia w rodzinie”
  • zajęcia otwarte prowadzone przez nauczycieli
  • zajęcia prowadzone specjalistów (pielęgniarka, policjant, psycholog, pedagog, socjoterapeuta itp.)
  • zebrania z rodzicami
  • konsultacje indywidualne
  • wycieczki klasowe
  • aktywny udział w imprezach okolicznościowych i apelach szkolnych
  • udział w akcjach humanitarnych
  • udział w akcjach społecznych i projektach edukacyjnych
  • organizacja i udział w imprezach sportowych

CELE SZCZEGÓŁOWE:

  • kształtowanie umiejętności przyswajania wiedzy i wypowiadania się
  • rozwijanie umiejętności przezwyciężania „lenistwa myślowego”
  • pogłębianie i poszerzanie wiadomości uczniów poprzez poznane techniki uczenia się
  • rozwijanie zainteresowań i uzdolnień uczniów
  • zainspirowanie odpowiednich procesów reedukacji, czyli oduczania się negatywnych i antyspołecznych zachowań
  • kształtowanie umiejętności dokonania analizy syntezy i selekcji
  • godziny wychowawcze – tematycznie związane z problematyką Programu Wychowawczego i Profilaktycznego
  • spotkania klasowe z rodzicami
  • zajęcia sportowe i inne rodzaje zajęć pozalekcyjnych
  • festyny środowiskowe
  • terapia indywidualna
  • promowanie zdrowia we wszystkich jego aspektach
  • przygotowanie do dalszego etapu kształcenia
  • organizowanie pomocy dydaktycznej oraz koleżeńskiej dla uczniów z trudnościami w nauce
  • przygotowanie uczniów do wyzwań współczesnego świata poprzez aktywność intelektualną, edukację multimedialną, naukę języków obcych i zachowań prospołecznych
  • umożliwienie rozwoju własnych uzdolnień i zainteresowań

ZADANIA:

  • tworzenie zdrowego i bezpiecznego środowiska szkolnego
  • uświadomienie uczniom życiowej użyteczności poszczególnych przedmiotów i całej edukacji na danym etapie
  • stwarzanie możliwości eksponowania swojej wiedzy, zdolności, umiejętności i zainteresowań
  • stosowanie technologii informacyjnej na zajęciach szkolnych i w pracy pozalekcyjnej
  • kształtowanie postaw ekologicznych, prozdrowotnych i patriotycznych
  • realizowanie zadań z zakresu wychowania komunikacyjnego
  • wdrażanie zasad savoir – vivre
  • umożliwienie uczniom nauki języków obcych
  • doprowadzenie do uzyskania przez uczniów takich kompetencji, które jako absolwentowi będą niezbędne do osiągania sukcesu w gimnazjum

FORMY REALIZACJI:

  • konkursy przedmiotowe, artystyczne i olimpiady
  • indywidualizacja pracy szkolnej i domowej
  • zajęcia pozalekcyjne, pozaszkolne, zespoły korekcyjno – kompensacyjne, zespoły wyrównawcze
  • zajęcia multimedialne w klasach I – VI
  • zajęcia pozalekcyjne w ramach kół zainteresowań
  • udział w projektach społecznych i edukacyjnych
  • korzystanie z Internetu
  • akcje ekologiczne, konkursy, zawody sportowe
  • spotkania z pielęgniarką szkolną
  • spotkania z policjantem (pogadanki, filmy)
  • karta rowerowa
  • imprezy klasowe, szkolne i środowiskowe